JBC laat pakjes retourneren door Belgische pendelaars

JBC maakt online shoppen heel wat groener

Het planepoolen van 2019 is nu al passé. In 2020 kiest JBC resoluut voor carpoolen, want de modeketen laat zijn pakjes voortaan retourneren door Belgische pendelaars. Via een innovatief deelsysteem reizen de pakketjes mee op bestaande pendelroutes van automobilisten, wat tot minder bestelbusjes en CO2-uitstoot leidt. Het gaat om een samenwerking tussen JBC en de Belgische start-up Hytchers.

- Pakjes en pendelaars vinden elkaar in CO2-neutraal deelsysteem -

Online shoppen en je pakje thuis laten leveren is erg makkelijk, maar niet echt ecologisch. Zeker niet als je de vele retourzendingen erbij telt. Daarom stapt JBC vanaf begin 2020 over naar Hytchers voor zijn retourpakketjes. Hytchers is een Belgische start-up die pakjes levert en retourneert volgens het ‘crowdsourcing’-principe. Via een app kunnen particulieren pakjes vervoeren en leveren die op hun pendelroute liggen. In ruil ontvangen ze punten die ze bij de partners van Hytchers kunnen inwisselen voor aankoopbonnen. Resultaat: er hoeft geen extra postbode of koerier ingeschakeld te worden om een pakje te retourneren, want de pendelaar legt sowieso zijn vaste route af. Minder bestelbusjes, dat betekent minder (vracht)verkeer en minder CO2-uitstoot.

De keuze voor een Belgische partner is niet toevallig, besluit men bij JBC. “We zijn zelf een op-en-top Belgisch familiebedrijf, daarom proberen we altijd lokale spelers te ondersteunen. Dat Hytchers een lokale start-up is, was een sterke plus om samen in zee te gaan” zegt Bart Claes, de CEO van JBC.

“Als we zeggen dat we maatschappelijk verantwoord willen ondernemen, menen we dat ook!”, klinkt het bij JBC. “Daarom zoeken we constant naar nieuwe manieren om deze waarden in de praktijk om te zetten. Bij elk deel van het productieproces vragen we ons af wat er beter kan. Dus ook voor de retour van onze pakketjes.”- Bart Claes, CEO JBC

Groene retour

Heb je via de JBC-webshop een mooie broek gekocht die toch niet helemaal past? Dan kan je voortaan kiezen tussen het pakketje binnenbrengen in een van de JBC-winkels, of het pakketje retourneren via Hytchers. Je hoeft je retour slechts aan te kondigen op het Hytchers platform, het label op de doos te plakken en het af te geven in één van de 110 centrale inzamelpunten. Vervolgens vindt jouw pakje een pendelaar via het ingenieuze deelsysteem. Deze automobilist heeft zijn bestemming aangegeven in de Hytchers-app, waarna hij of zij het voorstel krijgt om bepaalde pakjes te leveren in een inzamelpunt dichter bij de bestemming van het pakje. De JBC-klant geniet intussen van een waterdichte tracking voor zijn pakje. Hij of zij kan op een kaart de vooruitgang van de retour opvolgen, tot en met de vergoeding.

“Het model van Hytchers is bijzonder geschikt om eindelijk een groenere retourpolitiek te voeren”, aldus JBC. “Het systeem is een win-win: de JBC-klant krijgt een duurzame oplossing voor zijn retourpakketjes en de automobilist benut zijn pendeltijd om iets bij te verdienen en een goede daad te doen voor het milieu.” - Bart Claes, CEO JBC

100% CO2-neutraal

Hytchers maakt een groot ecologisch verschil ten opzichte van andere traditionele leverdiensten. Tests van het onafhankelijk bureau Ecores tonen aan dat Hytchers de CO2-uitstoot met 88% kan verminderen. En dat is nog niet alles. Hytchers compenseert de CO2-uitstoot van zijn gebruikers volledig door klimaatvriendelijke projecten te financieren in Kenia, China en Oeganda. Hiervoor kreeg de start-up het label ‘CO2-neutrale leverdienst’ toegekend, uitgereikt door het onafhankelijk klimaatadviesbureau CO2Logic.

10.000 pendelaars

Hytchers is sinds 2017 actief met zijn deelsysteem voor kleine pakjes. Vandaag zit het bedrijf uit Luik al aan een community van 10.000 gebruikers. Samen hebben zij ruim 40.000 leveringen gedaan voor meer dan 120 e-commerce-bedrijven. De inzamelpunten van Hytchers zijn erg centraal gelegen voor pendelaars en consumenten, met lange openingsuren en een ruime parking. De gemiddelde levertijd is 1 à 2 dagen, met een maximum van 4 dagen. Hytchers garandeert dat de pakjes veilig aankomen door voorafgaande identificatie van zijn leden, een afgesloten verzekering per pakje en een strikte opvolging met traceercodes. Momenteel werkt JBC met 110 inzamelpunten maar uitbreidingen in 2020 zijn zeker niet uitgesloten. Een overzicht van de inzamelpunten vindt je hier.

Voor meer nieuws over JBC ga naar de JBC newsroom.

Helen Van den Poel De Clippeleire

oona

Valérie Kerstens

oona

Contactpersoon JBC: Katrien Vangrunderbeeck, PR & Communication Officer @ JBC, +32479 31 48 55, [email protected]

Persberichten in je mailbox

Over JBC

JBC is een authentiek familiebedrijf dat via zijn webshop en meer dan 130 winkels in België, Luxemburg en Duitsland betaalbare en kwaliteitsvolle kleding verkoopt met oog op jonge gezinnen met kinderen. De modeketen werd opgericht door Jean-Baptiste Claes, een voormalig professioneel wielrenner, en wordt geleid door zijn kinderen, Ann en Bart Claes.

JBC staat gekend voor “twinning” mode voor piepjong en oud en co-creatiecollecties met jongeren, lokale ondernemingen en tv-persoonlijkheden zoals Katja Retsin en Karen Damen. Exclusieve samenwerkingen met Studio 100 en Ketnet maakt van JBC de go-to place voor alle fans van o.a. K3, #LikeMe en Dag Sinterklaas. Personalisatie met geborduurde tekst kan dan weer bij Studio Unique. Verder probeert JBC duurzame methodes en materialen uit die ze dan later toepassen over heel de collectie via zijn ecolab I AM.

Het bedrijf is sinds 1 april 2015 lid van de Fair Wear Foundation en tekende als eerste Belgische retailer het Bangladesh Veiligheidsakkoord.  Het feit dat Ann in 2018 uitgeroepen is tot CSR Professional of the Year, is dan ook een mooie erkenning van de inspanningen die JBC doet voor de planeet en haar werkers. JBC is – samen met modemerk Mayerline – onderdeel van de Claes Retail Group.

Centrum-Zuid 3401, 3530 Houthalen-Helchteren

www.jbc.be/nl